Blog

5 Wintergroenten die de moeite waard zijn

17 Nov. 2012

Het kan komen omdat ik 1,5 week in bed heb gelegen en dus niet buiten ben geweest, maar toen ik gisteren mijn neus buiten de deur stak om het groentenpakket op te halen was het Koud. Met een hoofdletter. Misschien nog niet erwtensoepkoud, maar toch zeker warme chocolademelkkoud. Minstens.

Bij het groentenpakketje zat een brief: dit is het laatste groentenpakket van dit jaar. Altijd een treurig moment. Want nu moeten we voor groenten weer naar de supermarkt... of even omrijden naar de boeren- of natuurwinkel. Want dat kost misschien iets meer moeite, maar sommige groenten zijn die moeite gewoon echt waard. Dit neem ik in dit seizoen sowieso mee:

    • Aardpeer

    Deze heerlijke knolletjes -geen familie van de aardappel maar van de zonnebloem- zijn echt veruit mijn winterfavoriet. Ze zijn goed voor de darmflora en door de zoetige smaak ook populair bij de kinderen (zolang ik ze niet vertel wat ze aan het eten zijn). Ze leveren bovendien vitamine C, B1, B3, ijzer en koper.

    Aardperen, ook wel Topinamboer genoemd Aardperen, ook wel Topinamboer genoemd

    Aardperen kun je schillen en dan bakken of in een ovenschotel verwerken. Je kunt ze ook ongeschild koken, maar het water wordt zwart dus reken op lange gezichten aan tafel als je gezin zelf de gekookte velletjes eraf moet trekken... De aardperen van tegenweurdig zijn trouwens geteeld op makkelijke ronde vormen in plaats van de oorspronkelijke grillige knolletjes, dus je kunt ze makkelijker schillen.

    • Pastinaken

    Deze vragen iets meer oefening, qua lekker. Ze zijn ook vrij zoetig maar voor sommigen iets té, waardoor het wat weeïg wordt. Je kunt ze ook weer bakken en toevoegen aan stoof- en ovenschotels. Heel chique vind ik zelf Pastinaakpuree; je kookt ze dan als aardappels tot ze zacht zijn en stampt of blenderd ze met wat zout en slagroom of mascarpone. De weeïge smaak verdwijnt en de puree doet het perfect met wildgerechten of gebakken paddenstoelen.

    Pastinaak Pastinaken (Parsnip)

    Pastinaken bevatten van allerlei vitamines en mineralen wel wat, maar geen indrukwekkende hoeveelheden. Wél zitten ze boordevol langeketenkoolhydraten. Die dienen tot voeding voor je darmflora, en ze zijn dus pre-biotisch!

    • Bietjes

    Bietjes zijn er bijna het hele jaar door, maar voor mij voelt het als een echte wintergroente. 's Zomers eten we ze ook wel (want groentenpakket), maar dan meestal als salade (erg lekker). 's Winters maak ik er warme gerechten mee; hartig met stoofvlees en jus of exotisch met kaneel, kruidnagel, piment en mango. Of sinaasappel. Ofzo.

    Rode bietjes Rode bietjes

    Rode bietjes

    Bietjes leveren wat vitamine C en foliumzuur, maar zijn vooral een interessante bron van mangaan. Dat gebruikt je lichaam voor een gezonde botopbouw en in de energiehuishouding. Prima wintervoedsel dus!

    • Koolraap

    Je kent ze wel, van die familiegerechten. Bij ons is dat 'Knolletjes met Kaas', het enige gerecht waar mijn dochter 3 borden van wegstouwt. Knolletjes met Kaas is aardappelpuree met blokjes kaas en blokjes gekookte koolraap. De grap zit erin dat je niet kunt zien welk van de twee je op je vork hebt.

    koolraap Koolraap

    De nederige koolraap was vroeger armeluisvoedsel (trouwens net als zalm en asperges), maar hij is erg gezond. Alle koolsoorten bevatten mosterdolieglycosiden, sterke antioxidanten die in verband worden gebracht met bescherming tegen kanker.

    • Pompoen

    Inmiddels al zo niet meer vergeten dat het bijna saai en afgezaagd wordt, maar ik krijg er geen genoeg van. Pompoen is extreem veelzijdig en wordt hier thuis gebruikt in soep (x100), stoofschotels, en gebakken met ui, champignons en madeira voor over de notenrijst (een pak studentenhaver hakken en bakken, gekookte rijst erbij en wat zout en kruiden). Nom.

    Pompoen (Hokkaido) Pompoen (Hokkaido)

Wil je meer weten over hoe je deze edele wintergroenten kunt klaarmaken voor jezelf én voor je baby?  Vanaf dit weekend staat het e-booklet Koken voor je Koter in de webwinkel. Komt dat even mooi uit!

De vraag van vandaag:

Wat vind jij de fijnste wintergroente?

Vertel het ons in de reacties!


Reageren? Gezellig!
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Copyright © 2019 | De Groene vrouw - Eigenwijs in Darmflora, Voeding & Gezondheid | Disclaimer | Privacy & Cookie policy