Losse eindjes

Histamine, hooikoorts & darmklachten

9 feb. 2015

Het is buiten nog koud, maar je voelt de lente al bijna in de lucht zitten. Lekker - behalve voor mensen met hooikoorts. Zij voelen de lente letterlijk. In hun neus - maar ook in hun darmen. Huh?

Veel mensen hebben er in meer of mindere mate last van: hooikoorts. Een druipneus en jeukende ogen, moe en moeite met ademhalen. Door bomen, grassen en kruiden. Lekker hoor, die natuur. Bedankt man.

De grote boosdoener is histamine. Deze stof komt vrij als je lichaam het idee heeft dat er een indringer aanwezig is (een gevaarlijk virus, vervelende bacterie en dat soort dingen). Maar ja. Als die er eigenlijk niet is - dan heb je een probleem. Want volkomen nutteloos krijg je dan alle reacties om de 'indringer' eruit te werken: tranende ogen, een loopneus, dichtgeknepen keel om het inademen van de Vreselijke Vijand te verminderen... je lever draait overuren om alle afvalstoffen om te zetten en aangezien je tijdelijk één grote ontstekingsbom bent, stroomt de adrenaline ook vrijelijk (dat leg ik nog wel een keer uit).

Darmgedonder

Maar wat is dat met die darmen? Niet ieder hooikoortsklant heeft er last van, en niet iedereen met een histamine-reactie in de darmen heeft ook (bewust) hooikoorts. Maar het komt wel veel voor: een histamine-overschot in de darmen. Meestal uit zich dat als buikpijn, een opgeblazen gevoel, dunne ontlasting en soms explosieve diarree (als in: ik moet NU een wc en anders zijn de bosjes ook een optie). Een enkele keer komt verstopping voor, maar in mijn ervaring (nou ja, die van mijn cliënten dan) is het voornamelijk dun, pijn en lucht.

Nu niet allemaal gelijk denken dat jij dit ook hebt, want deze symptomen kunnen ook nog tal van andere oorzaken hebben. Ik noem maar een infectie met Candida of parasieten (daarom ben ik ook zo blij met de ontlastingonderzoeken, dan heb je duidelijkheid in plaats van in het wilde weg te gokken). De histamine is in de ontlasting goed meetbaar en geeft een duidelijk beeld van een histamine-overgevoeligheid als die aanwezig is. En laat dan gelijk ook even je DAO testen. Je wat?

Het zit zo: histamine is een vrij normaal onderdeel van de spijsvertering. Het hoort in onze darmen thuis en normaal gesproken hebben we er geen last van. Nadat het zijn taak gedaan heeft (die te maken heeft met het reguleren van de darmfunctie en het beschermen tegen indringers via de darm) hoort het histamine te worden afgebroken door een enzym genaamd diamineoxidase (DAO).

Bij sommige mensen lukt het niet helemaal met die afbraak. Bijvoorbeeld omdat ze te weinig DAO-enzym aanmaken, of omdat er zo'n groot aanbod is van histamine, dat ze het met hun eigen DAO niet redden. Er blijft dan teveel histamine achter in de darmen, waardoor ze klachten kunnen krijgen. Nu kun je zo'n probleem op verschillende manieren oplossen. Er bestaan DAO-supplementen en histamineblokkers... maar je zou ook eens op je voeding kunnen letten.

Wil je weten wat je kunt doen aan histamine-problemen? Je leert het in het online programma Darmflora & Darmgezondheid!

Histamine & Voeding

Histamine zit namelijk ook in voeding. Wat? Nee, leuk: ben je wat snotterig, denk je een lekker sinaasappeltje voor jezelf te persen, wordt de hele boel daar alleen maar erger van. Echt? Ja, echt. Maar hoe dan?

In veel voedingsmiddelen (van hele vieze tot hele gezonde) zitten stoffen die we biogene aminen noemen. Dat zijn afbraakproducten van aminozuren (de bouwstenen van eiwitten). Er zijn er een aantal en één van de belangrijkste is histamine. Er zit dus histamine in ons eten. En dat niet alleen. In veel producten zit geen histamine als zodanig, maar wel histamine-vrijmakers - stoffen die zorgen dat je lichaam meer histamine loslaat.

En het gemene is: het zijn vaak hele gezonde producten. Sinaasappels enzo. Die je alleen even net niet kunt hebben als je al hooikoorts hebt. Of histamine-overschot in je darmen. Het is een vreemde lijst, die biogene-aminen-voedingsmiddelen-lijst; van avocado tot haring en van rode wijn tot ananas. Niet in alles zit evenveel, en niet iedereen krijgt overal last van. De vuistregel is: hoe ouder, hoe meer histamine. Dus in oude kaas zit meer dan in jonge kaas. En in vis die net van de hengel komt zit het nauwelijks, maar vis die al drie dagen op een boot heeft gelegen onderweg naar jouw supermarkt, zit er vol mee.

En dan is er, om het eenvoudig te houden, ook nog zoiets als een drempelwaarde: pas vanaf een bepaalde hoeveelheid veroorzaakt histamine klachten. Wat die hoeveelheid is, verschilt (natuurlijk) per persoon. In de praktijk betekent het dat je misschien wel een blokje kaas kunt eten, maar niet een blokje kaas én een plakje worst op hetzelfde feestje. En dat maakt het lastig, want waar komen die klachten nou vandaan? In dit geval dus niet van de voedingsmiddelen zelf, maar van de histamine die ze bevatten of vrijzetten in je lijf.

Oh ja, tot slot kun je ook je eigen histamine produceren, zomaar zonder reden vanuit het niets. Bijvoorbeeld in je darmen (als je darmflora niet in orde is) of als je lekker aan het sporten bent en het een beetje warm krijgt: dan springen de mastcellen waarin de histamine ligt opgeslagen, makkelijker open. Niet meer sporten, niet meer eten, niet meer aan de drank... Histamine-intolerantie, it's such fun!

Waar zit het in?

Een eenduidige, volledige lijst bestaat eigenlijk niet. Veel bronnen spreken elkaar tegen en zoals gezegd bevat een product vers soms nauwelijks histamine, terwijl het een dag later barst van het spul. Eén van mijn favoriete schrijfsters over dit onderwerp, The Low Histamine Chef, heeft er een goed artikel over: ga niet op zoek naar lijsten, maar maak je eigen lijst. Jij weet tenslotte het beste waar je op reageert - als je eenmaal inzicht hebt in je eigen patroon.

Er zijn wel een paar toppers:

  • rode wijn
  • blauwschimmelkaas & oude kaas & veel andere kaas
  • droge worst
  • gefermenteerde producten (ja)
  • haring, ingelegde en gerookte vis
  • rauwe melk (ja)
  • (balsamico) azijn
  • stress (ja echt)

Gelukkig zijn er ook een aantal voedingsmiddelen die anti-histamine-eigenschappen hebben:

  • Paardebloem
  • Zwarte bes
  • Appels
  • Broccoli
  • Komkommer
  • Waterkers
  • Artisjok

En zo nog wat meer van die dingen. Een uitgebreide en uitgelegde lijst vind je bijvoorbeeld in de cursus Darmflora & Darmgezondheid!

De vraag van vandaag:

Heb jij hooikoorts en let jij op je voeding?

Vertel het ons in de reacties!

 


Reageren? Gezellig!
 

De Groene vrouw - Eigenwijs in Darmflora, Voeding & Gezondheid | Disclaimer | Privacy- & Cookiebeleid| Algemene Voorwaarden |