Blog

Dikke pillen

13 Feb. 2013

Moet je supplementen slikken, of is dat eigenlijk allemaal maar onzin? En als je ze dan slikt - hoe dan, en wanneer dan? En wat doe je als je ze niet te hachelen vindt? Eén post met alle antwoorden, zodat ik als luie ondernemer daarnaar kan verwijzen. Lekker makkelijk.

Het zal je misschien verbazen, maar ik ben helemaal niet zo vóór supplementen. Maar Groene Vrouw, wat vertel je ons nu, je verkoopt ze toch zeker zelf? Ja, inderdaad, ik verkoop ze zelf. Dat zit namelijk zo: ik geloof echt dat je alles binnen kunt krijgen met een optimaal voedingspatroon, maar ik geloof ook dat verreweg de meeste mensen (inclusief ikzelf) dat optimale voedingspatroon nog niet gevonden hebben.

Aangezien je lichaam daar niet op gaat zitten wachten, zijn supplementen dan een goede manier om tóch alle voedingsstoffen binnen te krijgen. Neem dan vooral supplementen uit echte voeding. Je eet immers niet vitamine C, je eet een broccoli. En die bevat veel meer stoffen dan alleen het beperkte aantal verplichte vitaminen en mineralen dat we kennen.

Die andere stoffen zijn nog niet zo goed onderzocht, maar dat wil niet zeggen dat ze niks voor ons doen. Een supplement dat alleen bestaat uit door een lab verzonnen combinatie van synthetische vitaminen, gaat simpelweg minder voor je doen dan een supplement dat bestaat uit geconcentreerde broccoli (of andere toffe voedingsmiddelen). In die laatste zitten de voedingsstoffen nog in de originele matrix, zoals in het voedingsmiddel zelf. Vandaar dus dat je in de shop alleen merken vindt die ik zelf heel goed vind (en dat zijn er niet zo heel veel),  en die uit echte voeding komen. Dus dat.

Welke?

Weet je, het is niet dat ik iedere lezer van dit blog op consult wil hebben. Liever niet zelfs, want dan heb ik zelf geen tijd meer om broccoli te eten. Maar helaas kan ik je in een algemene blogpost ook niet vertellen wat jij moet slikken. Want jouw lichaam, leef- en voedingspatroon verschilt enorm van dat van je buurvrouw (die op dit moment natuurlijk ook deze blogpost zit te lezen).

Daarom is het ook zo kortzichtig -pardon- dat diezelfde buurvrouw je het advies geeft om de meest exotische supplementen te slikken, omdat die bij haar man zo goed geholpen hebben - en dat jij dat advies nog aanneemt ook. (Nee, jij natuurlijk niet, maar je ként vast wel iemand die iets slikt omdat een totaal ongeschoolde buurvrouw dat heeft aangeraden).

Affijn. Het meest simpele advies dat ik je kan geven over wat je moet slikken:

1. Begin bij de basis

2. Gebruik je gezonde verstand

3. Heb je meer nodig, laat je dan goed adviseren (en niet door de gemiddelde drogisterijmedewerker of dikkepillenverkoper maar door iemand met kennis)

Hoe?

Veel collegae klagen over de lage therapietrouw van hun patiënten. Ik heb daar zelf niet zo'n last van. Waarom niet? Omdat ik bereid ben echt te kijken en te luisteren naar mensen die hier op consult komen. Ik laat ze zelf hun behandeling en supplementen kiezen. Dat is lastig (als je alleen komt voor een potje pillen en een voorgekauwd SonjaBakkerVoedingsplan, moet je niet bij mij zijn) - maar het helpt wel.

Want als je visolie Echt Heel Vies vindt en ik geef je de vloeibare versie die naar vis smaakt, dan is de kans dat je hem op den duur 'vergeet' natuurlijk veel groter. En als je met de beste wil van de wereld geen capsules kunt slikken, dan gaat het niet werken als ik je letterlijk dikke pillen voorschrijf, dus geef ik je liever druppels of kauwtabletten.

Ik kijk dus naar wie ik voor me heb, én ik leg uit waarom ik voorschrijf wat ik voorschrijf. Want dat helpt, als je weet hoe het werkt en wat het voor je lichaam gaat doen. En zelf kun je dat ook: bedenken welke vorm het beste bij je past (vloeibaar, tabletten, poeder, thee...) en wat het voor je gaat doen. Heb je een supplement gekocht omdat je had besloten dat het zo gezond voor je was, maar staat het je eigenlijk enorm tegen? Ga dan bij jezelf eens na waarom dat zo is. Is het te vies, of te groot, of te kunstmatig, of ben je eigenlijk niet overtuigd van de werking? Go fix it, babe.

Overigens kun je ook kunstgrepen toepassen. Hieronder bijvoorbeeld een reuze charmante foto van mij (in badjas!) terwijl ik een overdreven bitter en vies druppelgebeuren overhevel in lege capsules.

image I love my bathrobe.Tevens: lege capsules.

Ik wilde dertig druppels per keer innemen; in deze (grote 00) capsules pasten er precies 15. Dus twee caps vullen, bovenkantje erop en gaan. Enige nadeel: capsules kunnen eigenlijk niet tegen vocht, dus deze tinctuur (alcohol/vochtoplossing) lekt er na een paar minuten doorheen. Dat geeft niet, je kunt ze gewoon vlak van tevoren maken; alleen vooruit werken gaat een beetje lastig. Je kunt dit natuurlijk ook doen met die grote tabletten die je niet wegkrijgt (stampen en het poeder in een capsule mikken), met die vieze olie die altijd aan je tong blijft plakken of met die kruiden die niet te snavelen zijn { deze geweldige terminologie wordt u aangeboden door de moeder van een vriendinnetje. Many thanks. Zwaai! }.

Wanneer?

Als je dan zo'n verzamelingetje pillen, poeders, capsules en druppels hebt opgebouwd, wanneer moet je die dan in je smuicheltje stoppen? Eerst even een waarschuwing: ben je een hele grote perfectionist, lees dan niet verder. De stress van 'het juiste moment' weegt zó niet op tegen het gewoon naar binnen werken.

Het perfecte moment is per supplement verschillend. Probiotica bijvoorbeeld, moet eerst langs een fikse antibacteriële barrière: je maag. Dat is niet per se fijn voor die bacteriën en er sneuvelen er dan ook een hoop onderweg. Dat geeft niet, want in een goed supplement is daar rekening mee gehouden.

Zelf kun je het een handje helpen door de probiotica op een nuchtere maag te nemen, dus een half uurtje voor het ontbijt of desnoods vlak voor het slapengaan (vooropgesteld dat je dan niet nog even een tosti naar binnen hebt gemikt). De echte perfectionisten openen de capsule en laten het poeder een minuut of 5 in lauw water staan. Dan ontkiemen de bacteriën, en in die staat passeren ze het maagzuur het beste. Of je neemt gewoon een maagsapresistent supplement, dat kan natuurlijk ook.

Visolie daarentegen, slik je beter tijdens het eten. Er zitten vetzuren in die beter opgenomen worden samen met andere voeding (vooral met een beetje verzadigd vet), en zelf helpen ze ook weer om bepaalde vitaminen beter op te nemen. Bovendien willen visoliecapsules nog wel eens zorgen voor oprispingen (vloeibare versies en gels overigens niet!), en slikken tijdens het eten helpt dat voorkomen.

Daar komt nog iets bij: visolie is erg gevoelig voor oxidatie. Dat is het 'openspringen' van de dubbele bindingen in het onverzadigde vetzuur. Niet gezond. Die oxidatie gebeurt niet alleen buiten het lichaam (door licht, zuurstof en warmte), maar ook in het lichaam. Overdag verwerken we veel meer zuurstof en maken we meer vrije radicalen aan dan 's nachts - een grotere kans op het oxideren van je visolie dus. Neem je vispil dus liever 's avonds tijdens het avondeten (tenzij je van plan bent nog heftig te gaan sporten daarna), of vlak voor het slapengaan.

De meeste vitaminen en mineralen doen het ook prima tijdens het avondeten, vanwege eerder genoemde opnamecombinaties. Zorg dat je met iedere maaltijd (zeker als je daar supplementen bij slikt) iets van vet eet, zodat zowel de water- als de vetoplosbare vitaminen worden opgenomen. Sommige mineralen, zoals magnesium, worden ook prima door de huid opgenomen. Is dat even lekker.

En onthoud:

{Twitje}

[tweetable] There's a way to get it perfect and there's a way to get it done. [/tweetable]

Als het vinden van het 'perfecte moment' ervoor zorgt dat je dat supplement uiteindelijk nooit slikt, neem dan maar een iets minder perfect moment. 's ochtends bij het opstaan bijvoorbeeld, omdat je er dan toevallig aan denkt. Of 's middags bij de zakenlunch, omdat je net zo'n idioot bent als ik en een pillendoosje mee hebt in je tas voor het geval je 's ochtends je pillen vergeet.

Affijn. Samenvatting:

Find your moment, you must. Find your way, you must.

Now you go. Healthy you get.

De vraag van vandaag:

Ben jij moeilijk met supplementen?

Wat zijn jouw oplossingen om ze toch naar binnen te krijgen? Vertel het ons in de reacties!


Reageren? Gezellig!
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Copyright © 2019 | De Groene vrouw - Eigenwijs in Darmflora, Voeding & Gezondheid | Disclaimer | Privacy & Cookie policy