Blog

Even een snoepje drinken

10 Jan. 2014

De Keukenkastjes Cleanout is binnen De Groene Vrouw één van de leukste dingen om te doen. Voor mij ;-) maar ook voor degene wiens keukenkastje ik onderhanden neem. Lang leve de openvallende monden, de vallende kwartjes en de afgevallen producten! Je komt soms interessante dingen tegen...

Zoals de mama die eigenlijk al heel gezond at. Ze kon niet goed tegen gluten, dus de massale hoeveelheid brood die het merendeel van de Nederlanders naar binnen werkt, lag bij haar niet in het keukenkastje. Ze aten genoeg groenten, ook geen pasta, wel eens aardappels maar over het algemeen zag het voedingspatroon er best goed uit. Zo goed, dat ik me een beetje zorgen maakte of ik nog wel iets toe kon voegen. Tot ik hoorde wat haar dochter dronk...

Deze dame van een jaar of tien dronk dagelijks (!) drie (!!) glazen limonadesiroop (!!!). Van die gewone aardbeien karvancevitam. Die zeg maar voor het grootste gedeelte bestaat uit... suiker.

Ik besloot de suikershock toe te passen en zette een glas op de weegschaal. Daarna vroeg ik de moeder om zoveel siroop in het glas te schenken als ze normaal ook deed voordat er water bij ging. 40 gram siroop - keer drie glazen per dag, dat staat ongeveer gelijk aan 120 gram suiker.

Daarnaast dronk dochterlief nog een glas soja-chocomelk en een glas soja-fruitmelk. Gewoon van de supermarkt, dus van Alpro, dus met een klap suiker. Gemiddeld een gram of vijf per glas, da's dus een suikerklontje per glas.

Al met al dus 130 gram suiker per dag, alleen aan drinken. Daar viel het doosje dummies (een gram of 10, schat ik) dat ze ook nog kreeg, volledig bij in het niet. Kijk maar naar de foto. Dat is hoe 130 gram suiker per dag eruit ziet. Reken even mee: 130 gram per dag (alle verborgen suikers in broodbeleg, sausjes en dat soort dingen niet meegerekend) is 910 gram suiker per week. Da's bijna een vol pak. Per week. In een kind van 10.

Zo'n glas van de Ikea, ongeveer 230ml. Zo'n glas van de Ikea, ongeveer 230ml.

En het gemene is: dit heb je dus als moeder eigenlijk niet in de gaten. Je let al zo op de voeding, je zorgt dat ze genoeg binnenkrijgen, ze eten eigenlijk bijna nooit snoep... maar zo'n gewoonte sluipt erin voordat je het weet.

Drinken

Niet ieder kind drinkt graag water, en niet-drinken is gevaarlijk. Ouders zijn daarom snel geneigd om, als hun kind geen water drinkt, in de weer te gaan met alternatieven om dat vocht toch maar naar binnen te krijgen. Siroopjes en sapjes en melkjes en dingetjes lijken dan een onschuldig alternatief, maar zijn dat niet. Je trapt er heel snel in (ik zelf ook) om iedere keer dat je kind iets te drinken wil, te grijpen naar de fles diksap of siroop. Maar zelfs als je het licht aanmaakt, betekent dat iedere keer onnodige suikers.

Wat ik zelf probeer:

  • naar school krijgen ze licht aangemaakte diksap
  • thuis drinken ze een glas rauwe melk, een smoothie en verder water
  • andere sapjes haal ik 1x per week, 1-2 liter. Daar drinken we allemaal van en op=op.
  • frisdrank komt er hier überhaupt niet zomaar in, en ik ben er ook vrij strikt in dat mijn kinderen dat niet 'leren' drinken door middel van kindercola en andere misdaden tegen de menselijkheid.

~ Komt dit je bekend voor? Dat klopt: dit is een herhaling, want ik ben op vakantie. ~

De vraag van vandaag:

Heb jij een beetje in het snotje wat jouw kind zoal aan suiker naar binnen drinkt? Vertel het ons in de reacties!


Reageren? Gezellig!
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Copyright © 2019 | De Groene vrouw - Eigenwijs in Darmflora, Voeding & Gezondheid | Disclaimer | Privacy & Cookie policy