Blog

Geen Verstopping op Vakantie

20 Jul. 2016

Geen ruzie ~ in de auto ~ want daar schiet je ~ niks mee op... meer mensen die deze Bert&Ernie-klassieker grijsgedraaid hebben op de achterbank richting Frankrijk? Nou ja, daar moest ik aan denken bij de titel van dit blog. Dus dat. Laten we dan nu maar naar de inhoud gaan.

Want het is vakantie! En zomer enzo. En dan gaat de vaart der volkeren ineens richting de Costa's. Of de Bordeaux. Of Texel. Maar waar mensen ook naartoe gaan, één ding hoor ik ieder jaar weer terug: verstopping! Om de één of andere reden raken we massaal geconstipeerd op vakantie. Hoe komt dat eigenlijk - en wat kun je eraan doen?

Te veel croissantjes

Deze is logisch en had je zelf vast ook al bedacht. Al die heerlijke pains, croissants en Brötchen (om nog maar te zwijgen van de pizza & pasta) zorgen niet alleen voor een paar extra vakantiekilo's (nee, niet in je koffer) maar zijn ook niet echt lekker voor je darmen.

Veel buitenlanden zijn gespecialiseerd in alle overheerlijke vormen van gluten die je kunt bedenken. En hoewel ik er niet in geloof dat gluten altijd voor iedereen verschrikkelijk zijn, zijn ze ook zeker niet voor iedereen echt goed. Eet je heel veel van dit lekkers, dan krijgt zelfs de meest doorgewinterde broodeter uiteindelijk last van zijn darmen. En ben je al gevoelig, dan gaat dat extra snel. It's no rocket science.

Aan de andere kant hoor ik vaak cliënten met gevoelige darmen, die op vakantie nergens last van hebben. Hoe dat komt is me nog niet helemaal duidelijk; het zou kunnen dat we in Nederland bepaalde broodverbetermiddelen in ons brood stoppen die in het buitenland achterwege gelaten worden bijvoorbeeld. Maar of je nu thuis blijft of erop uit trekt: eet gewoon niet zoveel brood. Dat is altijd beter.

Vezels & Groenten

Met minder brood hou je gelijk je handen vrij voor een goede groentenlunch. Want dat is probleem nummer 2: op vakantie gaan we graag en veel uit eten. En moet je eens opletten wat er 'uit eten' op je bord komt te liggen: je kiest vlees en vaak zitten daar wel iets van patatjes, aardappels of rijst bij. En als je geluk hebt een garnituurtje van een blaadje sla met wat vinaigrette. Of een bakje doorgekookte wortels. Meer is het meestal niet.

Kijk deze vakantie maar eens kritisch naar je groenten-inname. Thuis is die misschien nog niet altijd optimaal, maar op vakantie (als zelf koken ineens een enorme onderneming blijkt omdat je het keukenmesje vergeten bent en het campinggasje de hele tijd uitwaait) eet je vaak nog veel minder.

Minder groenten = minder vezels. En minder vezels = makkelijker verstopping. Dus de oplossing is eenvoudig: eet meer groenten. Zorg bijvoorbeeld dat je met de lunch alvast een goede groentenschotel naar binnen werkt. In het buitenland hebben ze óók gewoon voorgesneden groenten waar je een prima eenpansgerecht mee kunt maken - gebakken eitje erbij en klaar. Of zoek eens bij de pakken soep; in Frankrijk hebben ze bijvoorbeeld veel betere kwaliteit soep-uit-pak, zonder rare toevoegingen zoals suiker maar mét vezelrijke groenten zoals pompoen en kastanje.

Je kunt misschien niet zo uitgebreid koken als thuis, maar met een worstje erbij kom je een heel eind. Een paar ideeën:

  • een paar in plakjes gesneden wortelen (gestoofd met knoflook, mmm)
  • roerbak ui/tomaat/ei (mijn moeder noemde dat 'husseltje')
  • courgettesoep (kleine stukjes, even aanbraden, dan water erbij en koken tot het uit elkaar valt; zout en slagroom erbij, klaar - en dit kan ook met bijna alle andere soorten groenten)
  • stoofschoteltje met bonen, tomaat, gehakt en voorgesneden groentenmix
  • pannenkoeken (yay!) met opgebakken groentenmix - extra bonuspunten als je de pannenkoeken glutenvrij & vezelrijk maakt met bijvoorbeeld tapiocameel.
  • gevulde paprika uit de pan (let op: dat werkt niet met aluminium campingpannetjes, hiervoor heb je een zware 'dutch oven' nodig)
  • bonensalade (uit blik ja - heel goed afspoelen en verder niet over piepen) met mais, komkommer, tomaat, een gekookt eitje en vergeet de verse koriander niet.
  • Vergeet niet voldoende vetten toe te voegen: olijfolie en roomboter zijn prima voor op vakantie (kokosolie smelt als je geen koelkast hebt, dus dat kan wel - maar doe het in een flesje in plaats van in een potje).

Eet je dan 's avonds een heerlijke risotto of escargots zonder groenten, dan heb je in elk geval alvast wat vezels binnen. En, dikke tip: je kunt bij het restaurant ook prima vragen of ze de patat/chips/pommes frites/patatas fritas voor je willen vervangen door groenten/vegetables/légumes/verdura. Heus waar.

Verkeerd vocht

Ik zeg verkeerd, want op vakantie drink je heus wel. Na een halve dag London ontkom je niet aan de cream tea and scones, in Wenen zuip je je klem aan de Kaffee mit Sahne en in Frankrijk ga je natuurlijk alle caves af om traditionele vin bij zo'n pittoristisch wijnboertje te kopen (en je kinderen de rest van de vakantie met hun benen in hun nek te laten zitten omdat er naast de kampeerspullen ineens 12 dozen wijn in de auto gepropt moeten worden - thanx mam).

Hoe dan ook - je drinkt dus meestal wel op vakantie, maar over het algemeen niet wat je zou moeten drinken: water. In de meeste landen rondom ons is de kwaliteit van het kraanwater om te janken, en om nou de hele dag met een literfles spa blauw rond te lopen is ook weer zo wat. Toch is dat de oplossing, want je hebt water nodig om al die vezels hun werk te kunnen laten doen.

Neem alleen geen plastic fles, want vooral in de hitte is het niet helemaal zeker hoe gezond dat is. Wat wel: koop een handzaam glazen of RVS flesje (ik heb een glazen versie Voss, gewoon uit de supermarkt, maar je hebt de meest fancy soorten tot dubbelwandig geisoleerd aan toe). Vul die met kraanwater als het goed genoeg is, of anders flessenwater uit de supermarkt. Niet de meest duurzame optie, maar wel de meest gezonde. Drink een halve liter meer dan je gewend bent, want hitte en rondlopen en dat soort dingen. En was dat ding elke dag even af. Iets met hygiène.

Ze horen me!

Het grote probleem op de camping. De wc's zijn niet altijd fris, maar altijd wel gehorig. Dat helpt niet voor een vlotte stoelgang; een flink aantal mensen lijdt aan het niet-mijn-wc-syndroom. En nee, dat is geen grapje; het bestaat echt. Dat je niet kunt poepen omdat je niet op je eigen wc zit. Dat is niet zo'n ramp als je een dagje bij Tante Annie op bezoek gaat, maar drie weken Verstopping in Frankrijk is misschien een beetje ongemakkelijk.

Er is eigenlijk maar één echte remedie voor: schijt aan hebben. Ja, ze horen je. Maar als je één ding heel erg zeker weet, is dat al die mensen óók poepen. Dus ga gewoon, en neem je Vakantiemandje mee. Je wat? Je Vakantiemandje. Dat is een mandje van precies de goede hoogte om je voeten op te zetten terwijl je op het toilet zit - poepen gaat een stuk soepeler als je een hurkzit nabootst.

Vakantiemandje Mijn Vakantiemandje!

In dat mandje zitten dan je telefoon en een koptelefoon, en desnoods een boekje. En die verschrikkelijke wc-rol zodat je daar niet open en bloot mee over de camping hoeft. Op het toilet zet je je vakantiemandje neer, voeten erop, koptelefoon met je favoriete muziek op je hoofd, ogen dicht (of in je boekje) en go. Succes gegarandeerd.

Get off your lazy ass!

Heb je thuis een routine met fietsen, de hond uitlaten en misschien nog wel een keer naar de sportschool - op vakantie laten we alles varen. En dan roeien we niet eens zelf... Prima natuurlijk, het is niet voor niks vakantie. Maar je darmen hadden die beweging wel nodig om de peristaltiek op gang te brengen. Dus zelf weten natuurlijk, maar misschien dat je toch een keertje actief moet gaan zwemmen (in plaats van dobberen) of een extra wandelingetje moet maken (in plaats van de auto te pakken naar de bakker). 't Is maar een idee natuurlijk.

De vraag van vandaag:

Wat is jouw tip voor een soepele stoelgang op vakantie?

Vertel het ons in de reacties!


Reageren? Gezellig!
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Copyright © 2019 | De Groene vrouw - Eigenwijs in Darmflora, Voeding & Gezondheid | Disclaimer | Privacy & Cookie policy