Blog

Getting shit done: 5 tips om je werk af te krijgen

7 May. 2014

Nee, je bent niet op het verkeerde blog beland en nee, ik ben ook niet ineens een productiviteitsgoeroe geworden. Maar ik moet zelf shit afkrijgen vandaag. Saaie shit. Mijn businessplan, om precies te zijn: een stapje dichter bij afstuderen. Dus ik deel mijn voorbereiding met je, want wie weet wat je er nog aan hebt.

Ik heb best wat ADHD-trekjes. Snel afgeleid, snel verveeld, snel geen zin meer. Maar ik kan ook in hyperfocus schieten. Waarom mensen nog steeds denken dat ik ze gehoord heb als ik tijdens het lezen een half antwoord geef, is me een raadsel. Als ik geen fluitketel had, zou ik uitdrogen (want vergeten thee te zetten). Hyperfocus. Om daar optimaal gebruik van te kunnen maken, heb ik mijn familie dit weekend de deur uitgezet en vieren we geen Pasen. Ik vier de hyperfocus. Alleen. En dat doe ik bijvoorbeeld zo:

1. Doe alsof je naar je werk gaat

I looooove pyjamawerkdagen. De dagen waarop je in bed begint te typen en er pas tegen drieën uitkomt. Maar die zijn vooral productief voor leuke dingen, zoals blogposts. Voor saaie dingen, zoals businessplannen, is het in je pyjama net iets te gemakkelijk om je te laten afleiden door facebook.

Dus ik kleed me aan, trek nette kleertjes aan (zelfs een panty! En zelfs mijn secret dress!), kam mijn haar en smeer mascara op mijn hoofd. Het hoeft niet full-on, maar ik moet mezelf foppen en laten denken dat ik Iets Belangrijks te doen heb. De rest volgt vanzelf. Mijn hoofd zet zichzelf in de 'Opletten'-stand en ik kan aan de slag. Misschien, als ik vanmiddag een dip krijg, trek ik mijn pumps nog wel even aan. Just for the sake of it.

2. Cut the Clutter

Ik ben gezegend met een heerlijke werkplek. Maar mijn werkplek ligt vol met werkplekdingen. Voor de niet-ondernemers: je eigen bedrijf zit niet alleen in je bloed, het IS je bloed. Er is altijd wel iets dat je nog kunt, wilt of moet doen. Iets dat je kan afleiden van wat je op dit moment eigenlijk niet wilt doen, zoals je businessplan schrijven.

Daarom zit ik vandaag niet in mijn heerlijke werkplek, maar heb ik mijn directiestoel (jaja) versleept naar de huiskamer. Daar, tussen de planten op de plantentafel, aan het raam met zicht op De Tokkies (nee, niet de buren - de kippen!) is mijn nieuwe tijdelijke werkplek. Ik heb de overige huisbewoners tenslotte niet voor niets verplicht op vakantie gestuurd.

Mijn clutter-free workspace Mijn clutter-free workspace

3. Notepad

Ik ben nogal van de ideeën. Die zijn soms leuk en gezellig, maar vaker zitten ze me in de weg. Bij het schrijven van een businessplan is het bijvoorbeeld niet handig om ineens een blogpost te gaan zitten typen. Dus behalve dat, heb ik in mijn clutter free workspace een ouderwets notitieblok liggen. Zo één van drie cent bij de action. Met een pen. Zo één waar inkt uit komt.

Alle ideeën die in me opkomen, schrijf ik daar op. Voordeel: het is uit mijn hoofd dus ik kan het best nog een dagje loslaten - én ik word niet afgeleid door alle andere digitale notities die ik in Evernote, Pinterest, Outlook en Doit.im heb staan. Paper, folks. It'll save your day.

4. Laat de boel de boel

Jaja, die kennen we. 'Een beetje rommel is toch niet erg', 'Laat de boel lekker de boel', 'A clean house is a sign of a wasted life'... de mensen die dit soort dingen verzonnen hebben, zijn duidelijk nog nooit bij mij thuis geweest. Een beetje rommel, nee, dat zal zo erg niet zijn... maar die orkaan die mijn kinderen (en mijn man. En ikzelf) dagelijks door het huis laten razen, daar kan echt geen motivational quote tegenop.

Net als (bijna) iedereen werk ik het beste in een opgeruimde omgeving zonder afleiding. Maar als ik het hele huis een keer goed wil opruimen (wat, toegegeven, verleidelijk is nu iedereen een paar dagen de deur uit is), ben ik zeker een dag bezig. Een dag waarin ik geen businessplan schrijf. Slecht plan. Dus laat ik de monster-afwas voor wat hij is (in de keuken) en laat ik de vijftien kilo schone was ongevouwen in de wasmand liggen (in de kleedkamer). En ruim ik wél de huiskamer op - ik heb zelfs gedweild - want dat is de plek waar ik zit te werken. Kostte een uurtje en daarmee kan ik de rest van de boel best nog een dagje de boel laten.

Mijn monsterafwas, die ik bewaar tot vanavond. Ofzo. Mijn monsterafwas, die ik bewaar tot vanavond. Ofzo.

5. Geen suiker, wel water

Nou vooruit, omdat ik het niet kan laten: ook nog een voedingstip. Eet geen suiker. Punt. Ik heb de eerste 2,5 jaar van mijn opleiding strikt suikervrij gegeten. Die jaren ging het concentratietechnisch gezien een stuk beter dan de jaren waarin ik toch weer wel suiker at. Ik eet nog best wel eens suiker, maar ben inmiddels zover dat ik overdag vaak zonder problemen suikervrij kan doorbrengen. 's Avonds is het eigenlijk vooral een kwestie van niet in huis halen. Dus bedankt, mam, voor de 5 (!) chocoladepaashazen die je gister kwam brengen. Really great. Het piek-dal-effect lacht me toe. Vooralsnog heb ik gisteravond alleen nog maar een stuk oor naar binnen gewerkt, dus ik doe mijn best dat zo te houden.

Wel: water. Om jezelf helder te houden, heb je water nodig. Dus drink het. Het kan me niet schelen in welke vorm: als water, als warm water, als thee, als soep of desnoods als licht aangemaakte diksap, maar zorg dat je vocht binnenkrijgt. En ja, dan loop je maar 100x naar de wc vandaag. Is goed voor je, even een minuutje weg van die laptop. En koffie krijg je pas vanmiddag, om je vier-uur-dip te ondervangen. Of gewoon niet, zodat je vanavond tenminste gewoon kunt slapen. So there.

Dus, dit is ongeveer wat ik doe en hoe ik mezelf toespreek op een werkdag als vandaag. En dan nu: aan de slag. I'm going under. Bye bye now.

~ Komt dit artikel je bekend voor? Dat klopt, het is een gouwe ouwe. Dat komt: ik ben wederom aan het afstuderen. Voor nog steeds dezelfde studie. Je ziet wel hoe goed ik ben ik het gedaan krijgen van dingen... misschien is het een excuus dat De Groene Vrouw zo goed loopt? Ik ga weer aan de slag! ~

De vraag van vandaag:

Hoe zorg jij dat je shit gedaan krijgt?

Vertel het ons in de reacties!


Reageren? Gezellig!
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Copyright © 2019 | De Groene vrouw - Eigenwijs in Darmflora, Voeding & Gezondheid | Disclaimer | Privacy & Cookie policy