Over deze site

Hoi!

Tof dat je er bent. Neem een lekker kopje thee en lees de site op je gemak door. Ik ben je gastvrouw: Nienke Gottenbos, 1982. Eigenwijs. Bovengemiddelde interesse in gezondheid. En ik hou van eten. Daar heb ik dan ook voor gestudeerd, zullen we maar zeggen. De Groene Vrouw is mijn bedrijf sinds 2006, met als missie om echte kennis over voeding & gezondheid te verspreiden - en mensen te helpen om gezonder te worden en te blijven. 
 

 

De Groene Vrouw

heeft een aantal verschillende takken.

  • In de webwinkel vind je naast onze handgemaakte verzorgingslijn ook voedingssupplementen uit echte voeding. Wij hebben alles al voor je geselecteerd op kwaliteit en werkzaamheid. In de producten in onze shop vind je dus geen onnodige en onnatuurlijke toevoegingen. bovendien selecteren we op een goede samenstelling en productiemethode, zodat je zeker weet dat je product ook echt doet wat het moet doen.
  • Op het blog kun je je helemaal de blubber lezen over hoe het lichaam werkt en hoe logisch het allemaal in elkaar zit. Laten we eerlijk zijn: voeding is doodsaai, maar wat het voor je kan doen is zó interessant! Het blog is er gratis en voor niets, met écht goede informatie. Lees wel eerst even dit.
  • In de online Academy kun je dieper de kennis induiken met de boekene-books en online cursussen. Net even wat meer informatie, toegespitst op het onderwerp dat jij interessant vindt. Dit gedeelte is altijd in ontwikkeling en er komt steeds nieuw materiaal bij!
  • In onze Praktijk helpen we je als je hulp nodig hebt bij het oplossen van een gezondheidsvraagstuk. Loop je vast met je voeding en wil je die echt toespitsen op wat voor jou gezond is? Of heb je al tijden last van je lijf en wil je dat nu eindelijk eens tot op de bodem toe uitzoeken? We helpen je graag verder met advies over voeding, uitleg over hoe je lichaam werkt en gerichte (laboratorium)onderzoeken om te zien wat er echt aan de hand is.
  • Als spreker en docent verzorg ik je lezing of lesdag. Mijn talent ligt in het luchtig overbrengen van kennis over de darmflora, voeding en gezondheid. Ik durf je dan ook te beloven dat je publiek geamuseerd en vol nieuwe ideeën naar huis gaat. Of het nu een zaal vol huisvrouwen betreft of de leden van de gemeenteraad: ik kom overal (en echt, iedereen vindt me leuk).

Visie

In mijn visie zijn er drie pijlers onder de gezondheid: Voeding, Leefstijl en Darmflora. Als je niet de juiste voeding eet, krijgt je darmflora niet genoeg te eten. Is je darmflora prut, dan heb je niet genoeg energie om lekker buiten te gaan bewegen. En bij te weinig zon & beweging, krijg je weer niet genoeg vitamine D… zo hangt alles met elkaar samen.


Eigenwijs met een wetenschappelijke basis

Ik ben vreselijk eigenwijs. Altijd al geweest, verandert niet, niks meer aan te doen. Mijn moeder noemde me vroeger al stronteigenwijs… is dat even mooi uitgekomen. Ik hou van zelf nadenken en van logica. Van het combineren van de nieuwste wetenschappelijke inzichten en onderzoeken met eeuwenoude kennis. Onze verre voorouders waren namelijk niet achterlijk. Ze hadden niet bepaald de tijd om fouten te maken (dan ging je gewoon dood), dus het leven van jager-verzamelaars-volkeren is eigenlijk één grote clinical trial van duizenden jaren. Het is mooi om te zien dat steeds meer van die oude kennis nu opnieuw ‘ontdekt’ wordt in modern wetenschappelijk onderzoek.

Over mijn vakgebied wordt vaak heel woo-woo gedaan, alsof ik een soort Jomanda ben. Ik kan je uit de droom helpen: dat ben ik niet. Ik baseer me op solide wetenschappelijk onderzoek - en tegelijk bekijk ik nieuw uitgekomen onderzoek ook net zo kritisch als al het andere: is het goed uitgevoerd, is het logisch? Vaak leer je veel meer door vanuit het lichaam te kijken, dan iets proberen te bewijzen met de verkeerde uitgangshypothese. Stronteigenwijs dus, met een wetenschappelijk inslag, en respect voor oude kennis. En dan heb ik nóg niet altijd gelijk – dus blijf ook zelf nadenken.

Verder ben ik groen zonder geitenwollen sokken (die kriebelen). Ik hou niet van macrobiotisch geleuter; en wat jij doet moet je zelf weten, maar je kunt ook best natuurlijk leven mét make-up (en deodorant). Persoonlijk draag ik ook graag pumps (en een goede pinup dress want hey, it fits my ass).  

Voedingsvisie

Ik kijk vanuit het lichaam. Toen ik zelf in de war raakte over ‘wat moet je nu nog geloven’ (geen vlees, wel vlees, geen vet, wel vet, geen suiker, wel suiker…) ben ik teruggegaan naar mijn opleiding Medische Basisvakken. Bij Fysiologie leer je hoe het lichaam werkt en wat het nodig heeft om te kunnen werken. Welke legoblokjes zijn er nodig om een enzym of hormoon te bouwen? Waar vind je die legoblokjes (voedingsstoffen), in welke voedingsmiddelen zitten ze? Die moet je dan dus eerst naar binnen eten. En zo ontstond mijn voedingsvisie.

  • Eet voedsel dat zo rijk mogelijk is aan voedingsstoffen.
    Want als je echt gaat rekenen, is het zo makkelijk nog niet om aan je ADH van iedere vitamine en mineraal te komen...
  • Ik kan me vaak goed vinden in de visie van Weston A. Price.
    De tandarts, niet de vereniging. Als je niet weet wie het is, lees dan hier alles over deze dode tandarts. Zijn ideeën komen niet voort uit theorie-van-achter-een-bureau, maar vanuit observatie van heel veel traditioneel levende (maar sterk verschillende) bevolkingsgroepen. Daaruit bleek dat iedereen anders at, maar dat bepaalde voedingsstoffen altijd in een vorm terugkwamen in het dieet (zoals Omega 3, verzadigde vetten en vitamine A). Ook ontdekte Price dat het moderne dieet wel degelijk een destructieve werking heeft op het menselijk lichaam. Hij zag dat deze degeneratie zelfs binnen 1 generatie te zien was (en dus niet te maken had met genetische patronen), nadat een voorheen traditioneel levend volk in aanraking kwam met ‘moderne’ voedingsmiddelen zoals jam, siroop, suiker en witmeel.
  • Groenten zijn de basis voor een gezond dieet.
    Ze bevatten vezels (veel meer en veel meer verschillende dan je in granen vindt) en je krijgt er nog gratis vitaminen en mineralen bij ook. Bovendien geloof ik in echt voedsel: we eten geen vitamine C, we eten een broccoli. Daarin zitten veel meer voedingsstoffen dan je ooit in een pilletje zult vinden. Als het even lukt, eet dan ook liever echt voedsel dan een supplement - maar als het niet lukt, neem dan een supplement van goede kwaliteit.
  • Eet dus veel groenten, groenten, groenten en varieer nou eindelijk eens een keer écht.
    Dacht je dat 15 soorten groenten en 20 soorten fruit in de supermarkt (waarvan je zelf maar een klein deel lekker vindt) echt betekent dat je ‘gevarieerd eet’? Maandag pasta, dinsdag rijst, woensdag aardappelen? I don’t think so. Iedereen in Nederland (ikzelf inbegrepen) moet meer variëren in zijn voeding. Met dingen die je niet kent, bij voorkeur. En heel veel groenten. Denk je dat je met 200 gram doodgekookte spruitjes genoeg eet? Geef ik je gelijk mijn beste tip: vervang je broodlunch door een groentenlunch, en dan praten we verder. Don’t worry: ik geef je op deze site genoeg tips voor hoe je dat regelt!
  • Vlees & dierlijke producten zijn bronnen van enorme hoeveelheden voedingsstoffen.
    Als je overtuigd raw food vegan bent, komen onze visies niet overeen. Als je nu mijn blogs leest geloof je het misschien niet, maar ik ben jarenlang veganist geweest. Maar zoals ik al zei: ik heb geleerd om te kijken vanuit het lichaam. En hoewel ik denk dat je dode dieren niet altijd nodig hebt om gezond te leven, bevatten ze enorme hoeveelheden voedingsstoffen, die lastig op een andere manier te krijgen zijn. Gezond vegetarisme heeft dan ook veel meer voeten in de aarde dan een beetje combineren van bonen & granen. Veganisme (het totaal vermijden van alle dierlijke producten, dus ook zuivel, eieren etc.) kan een principiële keuze zijn, maar is niet de meest natuurlijke (of meest gezonde) manier van eten voor een mens. Daar kom ik nog wel eens op terug in een blog – het is te uitgebreid om hier te bespreken. Verder ben ik er niet van overtuigd dat veganisme de beste manier van leven is voor aarde & milieu – maar ook dat is een te lang verhaal om hier neer te zetten. Hoe dan ook – ben je veganist: wees welkom, wees welkom en doe je voordeel met de dingen die ik schrijf. Maar ga niet lopen schelden omdat je het niet eens bent met mijn visie; dat doe ik bij jou thuis ook niet
  • Eet zoveel mogelijk biologisch & ‘zoals het hoort’.
    Natuurlijk is biologisch beter voor je, daar ga ik niet eens over discussiëren. Je stopt minder rotzooi in je lijf. Klaar. En verder: kijk naar hoe iets van nature gegroeid, gegraasd, gegeten heeft. Het vlees en de melk van grasgevoerde koeien bevatten meer gezonde voedingsstoffen dan dat van koeien die graan en soja hebben gegeten. Als je het leest denk je ‘duh’, maar echt: het merendeel van de dingen die in de supermarkt te vinden zijn, staan ver van hun natuurlijke staat af. En ja, het is duurder en het kost meer moeite om biologisch te eten. Deal with it. Jij bepaalt zelf wat je wel en niet bio wilt/kunt eten.
  • Mocht ik het per ongeluk een keer vergeten te vermelden:
    als ik het heb over ‘vlees’, dan bedoel ik altijd biologisch & grasgevoerd (oftewel: ‘heeft gegeten wat het hoort te eten’), en over ‘melk’, dan bedoel ik altijd ‘rauwe melk van biologische grasgevoerde koeien’).
  • Weinig suiker, weinig granen, dat soort dingen, blablabla.
    Snap je zelf ook wel. Al mijn recepten zijn suikervrij, maar ik gebruik wel kokosbloesemsuiker en honing.
  • Geen dogma’s.
    Ik ben van de 80-20-regel: als je 80% gezond eet (en dan dus ook echt gezond) kun je best 20% wat minder gezonde dingen eten. Een stuk chocola. Een patatje. Een keer wat mayo door je salade. Natuurlijk is het fijn als je deze dingen ook helemaal verantwoord kunt maken (en dat kan ook), maar je hoeft niet te stressen als je een keer iets eet dat niet helemaal perfect is. Stress is slechter voor je dan af en toe een koekje. Maar: let wel op wat je in die 20% stopt, want die is eerder vol dan je denkt!

In de shop

Naast blog, praktijk & online academy heb ik ook ook een functionele verzorgingslijn ontwikkeld. Deze producten zijn gegarandeerd zonder minerale oliën en rare vulmiddelen. Toen ik begon was er niets te krijgen waar mijn baby geen rode billen van kreeg. Ik keek op een gegeven moment bijna scheel van het lezen van de kleine lettertjes op verpakkingen. Zelfs de producten in de biologische winkel zijn lang niet allemaal ‘troeploos’. Dat moest anders kunnen, gewoon 100% natuurlijk, zoals het hoort! Toen heb ik Balsem! ontwikkeld. Dat begon op mijn aanrecht in een jampotje maar was zo populair bij andere moeders dat ik het in productie heb genomen.

Nu Bestaat de Groene Vrouw Verzorging uit meer dan 25 producten. Van het herstelondersteunende Boem! tot de rijke Crème! Wat de producten uniek maakt is de samenstelling. Bij andere merken mag je blij zijn als er in een calendulazalf 10% echte calendula zit. In Au! Zit 90% pure calendula, wat bijenwas voor de structuur en een beetje Lavendel voor extra herstelondersteuning. Zo weet je precies wat je op jezelf of je kind smeert. Dat is voor mij heel belangrijk en daarom staan de ingrediënten overal duidelijk bij.

In de shop vind je overigens ook natuurlijke voedingssupplementen. Vanuit mijn opleiding heb ik veel geleerd over hoe een supplement in elkaar moet zitten. Zo kies ik waar mogelijk het liefst voor supplementen uit echte voeding. Je eet immers niet vitamine C, je eet een broccoli. En in die broccoli zit een hele matrix aan voedingsstoffen – waarvan we nog niet precies weten wat die allemaal doen, maar dat wil niet zeggen dat ze geen functie hebben. Heb je een supplement nodig, neem dan dus liever geconcentreerde broccoli (of een andere groenten) dan een in het laboratorium in elkaar gedraaide combinatie van een paar synthetische vitamines…

Zo. En nu weet je wel weer genoeg over mij. Mijn beha-maat, op welke partij ik stem en welk glijmiddel ik gebruik lees je (als je goed zoekt) op het blog. Hup, aan de slag jij. Lees smakelijk!

De Groene vrouw - Eigenwijs in Darmflora, Voeding & Gezondheid | Disclaimer | Privacy- & Cookiebeleid| Algemene Voorwaarden |