Blog

Lekker Toetje #2

8 Mar. 2012

Vandaag aten we een Lekker Toetje. En het was nog makkelijk ook. En gezond, boordevol Goede Vetten en Eiwitten. Het lijkt op het Lekker Toetje #1.

Ook maken? Dit recept is voor 4 personen.

Neem

  • 1 pot Griekse yoghurt
  • 1/2 pakje (100ml) slagroom
  • 1 eetlepel honing
  • 1/2 theelepel echte kaneelpoeder
  • evt. 1 passievrucht

Doe

  • Klop de slagroom met de honing en kaneel.
  • Schep de yoghurt in bakjes, leg er een kwak slagroom op en peuter er wat passievrucht overheen.
  • Doorroeren. Of niet.
  • Opeten. Denken 'mjam!'.

 Foto's?

Nee. Het is al op.

De vraag van vandaag:

Wat is jouw favoriete zelfmaaktoetje?

Voordelen?

- Veel verzadigde melkvetten, gezond voor de opbouw van (hersen)celwanden en hormonen

- Kaneel is verwarmend en stimuleert de spijsvertering

- Melkzuur uit de yoghurt stimuleert een gezond darmmilieu

- Vetten zorgen voor een langdurig verzadigd gevoel, dus minder snackbehoefte 's avonds

- Passievrucht bevat veel vitamine C, kalium en magnesium en werkt zenuwsterkend en kalmerend

Nadelen?

- Bevat melkbestanddelen, dus niet geschikt voor mensen met koemelkeiwitallergie of lactoseintolerantie

- Griekse yoghurt is meestal niet biologisch verkrijgbaar, en zeker niet rauw. Aan de andere kant: vette melkbereidingen zoals slagroom en zure bereidingen zoals yoghurt zijn minder gevoelig voor de negatieve gevolgen van het pasteurisatieproces (want dat heeft met name invloed op eiwitten en dus op enzymen; minder op vetten en door het fermenteren van de yoghurt mis je de enzymen minder)

Smakelijk! :-)


Reageren? Gezellig!

Reacties (0)

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Copyright © 2019 | De Groene vrouw - Eigenwijs in Darmflora, Voeding & Gezondheid | Disclaimer | Privacy & Cookie policy