Blog

Plannen voor dummies

1 Jul. 2013

Plannen, ik ben er vreselijk slecht in. Ik doe mijn best hoor, maar ik vergeet stomweg om in mijn agenda te kijken. Of ik denk om drie uur 's nachts aan wat ik de volgende dag niet moet vergeten - en op het moment suprême is het uit mijn hoofd verdwenen. Gelukkig heb ik een telefoon met alarm (en gelukkig zit mijn hoofd vast aan mijn lijf, zou mijn moeder zeggen).

Heel ver vooruit denken, ik kan het niet. Verder dan een paar weken in de toekomst kan ik simpelweg niet overzien. Ik zet het braaf in mijn telefoon, maar je moet niet denken dat ik er eerder mee bezig ga dan een dag of twee van tevoren. Vakanties plannen in januari? I don't think so. Niet altijd handig, maar ik heb het geaccepteerd en ik leef er zo'n beetje omheen. Aan de andere kant: je kunt het ook leven in het moment noemen en dan is het ineens weer hip en mindful enzo.

Affijn. Er is één ding waar ik mezelf qua planning wél voor schop. En dat is eten. Ik heb bij voorkeur een keuze in wat ik eet. Dus ik word bij voorkeur niet gedwongen om een kant-en-klaar-maaltijd in de magnetron te mikken, alleen omdat ik geen tijd of energie heb om iets serieus te koken. Ik eet bijvoorbeeld graag bonen. Maar niet uit een blikje (gat-ver-dam-me- ieuw), dus gedroogd. Maar die moeten dan eerst weken. En dat gebeurt niet in een uurtje, dus dat vergt planning.

Overbodig te zeggen dat er een hele tijd is geweest (en soms nog) dat wij dus géén bonen aten, simpelweg omdat ik er niet aan dacht ze in de week te zetten - of, als ik ze geweekt had, er niet aan dacht om ze de volgende dag klaar te maken. Zucht. Ik had ook continue ideeën voor wat ik allemaal zou gaan koken met ons fantastische groentenpakket, die dan nooit werden uitgevoerd omdat ik één of twee ingrediënten miste. Totdat ik een briljante inval kreeg, die ik graag met jullie deel. Hou je vast, hier komt 'ie:

Bedenk niet wat je vandaag wilt eten, maar wat je morgen wilt eten.

[Applaus aan] Dank u, dank u, ik ben geniaal, ik weet het [Applaus uit] ;-)

Maar dit werkt wel. Misschien niet voor iedereen, maar als je een beetje op mij lijkt, gaat dit je voedingspatroon een flinke schop in de goede richting geven.

Laat me uitleggen waarom dit zo goed werkt. Ik ben opgegroeid met een moeder die iedere dag boodschappen doet. Haar macaroni smaakt ook altijd precies hetzelfde als de vorige keer dat ze het maakte, want ze haalt gewoon de ingrediënten die ze nodig heeft voor haar default macaroni. Ik leerde zelf koken op mijn zeventiende, veganistisch en voor groepen van 30 mensen, met spul dat we uit de container van de supermarkt trokken. Niet bepaald geplande maaltijden dus. Nog wat later had ik het boodschappengebeuren strak in de hand en maakte ik weekplanningen, maar dat kostte me behoorlijk wat energie en liep regelmatig in de soep door spontane etentjes, langskomende vrienden of geen zin.

Inmiddels doe ik ook niet meer de boodschappen - manlief koopt en kookt een groot deel van de week, dus mijn overzicht is min of meer non-existent. Door één dag van tevoren te plannen, bouwen we genoeg tijd in om dingen te kopen, weken, voor te bereiden. We kunnen de stiefgroenten (die groenten uit het pakket waar je niet zo makkelijk iets mee maakt) verwerken omdat we tijd genoeg hebben om recepten te zoeken en ingrediënten te halen die erbij passen, in plaats van iets te proberen in elkaar te flansen met wat je nog in de kast hebt staan. Het kost minder moeite, omdat we ergens in de ochtend of avond of net hoe het uitkomt, kunnen plannen (in plaats van om kwart over vijf nog te moeten bedenken wat we willen eten). Minder geld trouwens ook, want we hoeven geen snel-snel-impulsaankopen te doen bij de supermarkt.

Nog een tip

Zoals gezegd: als een weekmenu voor je werkt, prima. Maar als je wat meer 'in het moment leeft' (neeneeneenee, ik ben geen chaoot, ik leef in het moment), vraag jezelf dan niet af wat je vandaag wilt eten, maar wat je morgen wilt eten. En dan tip nummer twee:

Bereid het eten voor morgen voor, terwijl je kookt voor vandaag.

Als je dan toch aan het koken bent en wacht totdat je worteltjes gaar zijn, kun je net zo goed even wat doen voor morgen. Deze dingen kosten nauwelijks tijd en kun je doen tussen het roeren door:

  • bonen en/of granen in de week zetten
  • een paar soepbotten in de pan gooien
  • een beslagje opzetten
  • vlees uit de vriezer halen en in de koelkast zetten (zodat het morgen ook daadwerkelijk ontdooid is als je het wilt bakken)
  • een hangop maken van verse yoghurt of kwark (zodat je daar morgen kruidenroomkaas van kunt maken voor op brood of door de salade)
  • fruit wassen zodat je het de rest van de tijd gelijk vanaf de fruitschaal in je mond kunt stoppen
  • geoogste kruiden in een vochtig doekje rollen en in de koelkast leggen
  • een receptje opzoeken voor die rare krop is-het-kool-of-is-het-sla uit het groentenpakket
  • vlees en/of groenten in een marinade zetten
  • vanille en kaneel in wat melk zetten om er morgen pudding van te maken
  • zaden inweken om de volgende dag af te spoelen (zodat je over-over-over-morgen kiemgroenten hebt)

Zo ziet onze Wat Eten We Morgen-planning eruit. Op het keukenraam :-D Zo ziet onze Wat Eten We Morgen-planning eruit.Op het keukenraam :-D

Zie je, plannen, ik ben er niet goed in. Maar dit soort dingen kan ik nog wel. Tijdens het eten van vandaag alvast even nadenken over het eten van morgen. En als je NU begint, hoef je maar één keer, twee dingen te verzinnen (voor vanavond en voor morgen). Als je vanavond alvast wat dingen klaarzet voor morgen, hoef je morgen minder te doen en kun je alvast wat klaarzetten voor overmorgen. Enzovoort. Als je een beetje oefent en wat go-to-recepten verzamelt, kun je zelfs met een drukke baan gezond eten zonder pakjes en zakjes. Voilá.

De vraag van vandaag:

Wat ga jij morgen eten?

Vertel het ons in de reacties!


Reageren? Gezellig!
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Copyright © 2019 | De Groene vrouw - Eigenwijs in Darmflora, Voeding & Gezondheid | Disclaimer | Privacy & Cookie policy